Digitale overheid
Steeds meer overheidszaken regelt u via internet. Bij de gemeente kunt u een verhuizing doorgeven via het digitaal loket. Een uitkering aanvragen bij het UWV gaat via internet. En veel post van de overheid komt in de Berichtenbox, een digitale brievenbus op MijnOverheid.
DigiD
U kunt alleen gebruikmaken van de digitale overheid als u een DigiD hebt. Met een DigiD-inlogcode krijgt u toegang tot websites van de overheid. Op www.digid.nl vindt u informatie over het aanvragen en gebruiken van een DigiD.
MijnOverheid
MijnOverheid is uw persoonlijke website voor overheidszaken. Zoals gezegd kunt u hier inloggen met uw DigiD. Via MijnOverheid hebt u toegang tot uw post in de Berichtenbox, uw persoonlijke gegevens en lopende zaken bij overheidsdiensten. Denk bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, RDW, SVB, UWV, Kadaster en gemeenten. Bent u voor het eerst op MijnOverheid.nl? Bekijk dan deze instructievideo.
Hulp nodig?
Komt u er niet helemaal uit? De meeste bibliotheken hebben tegenwoordig een Informatiepunt Digitale Overheid. U bent hier ook welkom als u geen lid bent van de bibliotheek. Daarnaast kunt u ook altijd aankloppen bij het buurtteam of bij De Geldzaak voor (gratis) hulp en advies.
-
De Geldzaak
Hebt u onlangs ontslag gekregen? Ga je binnenkort op kamers? Gaat u samenwonen of scheiden? Dit zijn levensgebeurtenissen waardoor vaak de financiële huishouding verandert. Wilt u goed voorbereid zijn op deze veranderingen en voorkomen dat er achterstanden ontstaan? Kom dan eens langs bij De Geldzaak: een plek in de stad waar u zelf aan de slag gaat om beter uit te komen met uw geld. Er is een deskundige medewerker die met u meekijkt en meedenkt. U krijgt antwoord op vragen als:
- Heb ik recht op financiële bijdragen?
- Waar kan ik op besparen?
- Wat staat mij financieel te wachten als ik ga studeren?Waar & Wanneer:
De Geldzaak, Steenweg 20: elke dinsdag, woensdag en vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur en elke maandag en donderdag van 13.00 tot 17.00 uur
Bibliotheek Neude: elke donderdag van 15.00 tot 17.00 uur
Buurtcentrum Hoge Weide: elke donderdag van 10.00 tot 12.00 uur
Gezondheidscentrum De Amazone: elke donderdag van 9.00 tot 11.30 uur
Bij Bosshardt Leger des Heils Zuilen: elke dinsdag van 13.30 tot 15.30 uur
Bibliotheek Kanaleneiland: elke woensdag van 10.30 tot 12.30 uur
Buurtcentrum de Oase: elke dinsdag van 15.00 tot 17.00 uurOf kijk op de website voor meer informatie.
U kunt uw vraag ook telefonisch voorleggen of via WhatsApp op het nummer 030 236 1766. Of stuur een mail naar info@degeldzaak.nl.
- Adres
- Steenweg 20
- 3511 JP Utrecht
- Telefoon
- 030 236 1766
- info@degeldzaak.nl
- Website
- https://www.degeldzaak.nl/
-
Bibliotheek
Iedereen kan in de openbare bibliotheek van de gemeente Utrecht gratis lezen, studeren en informatie vragen of zelf opzoeken. U vindt er een gevarieerde collectie boeken, tijdschriften, informatieve boeken, dvd’s, luisterboeken en meer. Voor slechtzienden zijn er boeken met extra grote letters. In alle vestigingen kunt u gratis gebruik maken van internet. De bibliotheek heeft verschillende tarieven. Bekijk de actuele tarieven op de website.
Zoekt u een taalcursus? In de Bibliotheek kunt u op de computer zoeken naar een taalcursus die bij u past. Bij de computers liggen instructies hoe u dit moet doen. In de Utrechtse Bibliotheken zijn spreekuren taal en het Taalcafé. Ook kunnen de bibliotheekmedewerkers mensen helpen die op zoek zijn naar een passende taalcursus.
- Adres
- Neude 11
- 3512 AE Utrecht
- Telefoon
- 030 2861800
- Bereikbaar op
- Bekijk de website voor vestigingen bij u in de buurt
- Website
- www.bibliotheekutrecht.nl
-
Buurtteams Utrecht
Heeft u vragen of problemen waar u zelf niet uitkomt? Het buurtteam is er voor iedereen in de buurt. Zij bieden professionele en concrete hulp. Ze denken met u mee. Het doel is dat u zelf weer verder kunt.
- Website
- http://www.buurtteamsutrecht.nl/
U wilt iets bekijken dat wordt aangeboden in een andere wijk.
Wilt u verder gaan, zet dan het wijkfilter uit.
chat
Wilt u persoonlijk advies?
Het kan zijn dat u er alleen niet uit komt. Via de chat, per e-mail of telefoon kunt u persoonlijk advies krijgen. Hieronder ziet u de mogelijkheden. U wordt doorgeleid naar een webpagina van U Centraal, omdat U Gids, het forum en de chat worden beheerd door medewerkers van welzijnsorganisatie U Centraal.

Tijdens de chat kunt u chatten met een medewerker van het stadsteam Informatie en Advies. Het chatspreekuur is op de volgende uren geopend.
Naar chat

Bellen, mailen of langskomen kan ook bij U Centraal. Hier vindt u adressen en telefoonnummers.
Naar contact