Samenlevingscontract
Tussen een huwelijk of een geregistreerd partnerschap en een samenlevingscontract zijn een paar belangrijke verschillen. Bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap hebt u automatisch een aantal dingen geregeld, zoals onderhoudsplicht en erfrecht. Bij een samenlevingscontract regelt u deze zaken alleen als u ze in het contract opneemt. Op de website van de Rijksoverheid leest meer over deze verschillen.
Wat moet u regelen?
Op deze website vindt u ook een overzicht waar u allemaal aan moet denken als u een samenlevingscontract afsluit en een handige checklist.
Belasting en toeslagen
Als u samenlevingscontract afsluit, heeft dit gevolgen voor de belasting die u moet betalen of terugkrijgt en voor de toeslagen die u ontvangt.
Samenwonen met een buitenlandse partner
Wilt u samenwonen met een buitenlandse partner? Dan moet de relatie op een lijn te stellen zijn met een huwelijk. Meer informatie hierover vindt u op de website van de IND.
-
Juridisch Loket
Het Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies en informatie op alle rechtsterreinen aan iedereen met een laag inkomen en weinig vermogen. Dat gebeurt op een vertrouwelijke manier.
De 250 juristen van het Juridisch Loket, verspreid over 30 vestigingen door heel Nederland, zijn onafhankelijk en geven persoonlijk advies. Indien nodig kunnen zij ook helpen een goede advocaat te vinden.
Het Juridisch Loket geeft gratis antwoord op juridische vragen. Om te kunnen scheiden heeft u een advocaat nodig. Als u er samen uit kunt komen kunt u één gezamenlijke advocaat nemen. Het Juridisch Loket kan u helpen de juiste advocaat te vinden.
- Adres
- Catharijnesingel 55
- 3511 GD Utrecht
- Telefoon
- 0900 - 80 20 (€ 0,10 cent per minuut plus gebruikelijke belkosten, tot een maximum van € 12,50 euro)
- Bereikbaar op
- maandag t/m donderdag 09.00 – 17.00 uur. Op vrijdag 9.00 - 13.00 uur.
- Website
- www.juridischloket.nl
U wilt iets bekijken dat wordt aangeboden in een andere wijk.
Wilt u verder gaan, zet dan het wijkfilter uit.
Wilt u persoonlijk advies?
Het kan zijn dat u er alleen niet uit komt. Via de chat, per e-mail of telefoon kunt u persoonlijk advies krijgen. Hieronder ziet u de mogelijkheden. U wordt doorgeleid naar een webpagina van U Centraal, omdat U Gids, het forum en de chat worden beheerd door medewerkers van welzijnsorganisatie U Centraal.
Tijdens de chat kunt u chatten met een medewerker van het stadsteam Informatie en Advies. Het chatspreekuur is op de volgende uren geopend.
Naar chat
Bellen, mailen of langskomen kan ook bij U Centraal. Hier vindt u adressen en telefoonnummers.
Naar contact