Algemeen
Als u een conflict met iemand heeft, zijn er verschillende mogelijkheden om tot een oplossing te komen.
Wanneer u een conflict heeft kunt u eerst proberen onderling tot een oplossing te komen. Zeker wanneer u in de toekomst nog met de andere partij te maken krijgt kan het belangrijk zijn te voorkomen dat het erger wordt. Als het contact toch stroef blijft verlopen, kan het helpen bemiddeling in te schakelen. Dat kan gedaan worden door een onafhankelijke derde partij, een bemiddelaar van een brancheorganisatie, een onafhankelijke bemiddelaar (dat heet een ‘mediator’) of een klachtenfunctionaris.
-
Bemiddeling (mediation)
Een mediator kan helpen om tijdens een conflict oplossingen te vinden. In principe mag iedereen zich mediator noemen dus kijk altijd goed naar achtergrond en kwalificaties. Dit kan bijvoorbeeld via de Mediatorsfederatie Nederland (MFN). Dat is een beroepsorganisatie van mediators; mensen kunnen zich alleen aansluiten als zij aan minimale kwaliteitseisen voldoen (te lezen op de website). Via MFN kan er gezocht worden op mediator per specialisatie en vestigingsplaats. In sommige gevallen is er recht op gesubsidieerde rechtsbijstand, waardoor alleen een vaste eigen bijdrage betaald hoeft te worden.
Lees verder -
Hulp en advies
Als u er ook met achtergrondinformatie niet uitkomt of niet zeker weet of de gevonden informatie ook op uw situatie van toepassing is, zijn er organisaties die u kunnen helpen. Lees verder -
Advocaat en gesubsideerde rechtsbijstand
Ingewikkelde procedures kunnen niet alleen op de inhoud, maar ook op fouten in de procedure verloren worden. Advocaten zijn specialisten in procesrecht. Lees hieronder meer over hulp van een advocaat en de kosten die daarmee samenhangen.
Lees verder -
Rechtspraak, geschillencommissies en handhaving
Wanneer onderling geen oplossing kan worden gevonden, bestaat vaak de mogelijkheid een bindend oordeel te vragen over de situatie. Dit kan via de rechter maar vaak zijn er ook goedkopere laagdrempeligere mogelijkheden. Sommige organisaties, zoals zorgaanbieders, zijn wettelijk verplicht een onafhankelijke klachtencommissie in het leven te roepen. Veel bedrijven zijn door lidmaatschap van een brancheorganisatie gebonden aan de uitspraak van een geschillencommissie. De meeste toezichthouders behartigen alleen collectieve belangen maar als het om overheidsregels of de openbare veiligheid gaat, kan de overheid of politie verzocht worden in te grijpen door middel van handhaving.
Lees verder
U wilt iets bekijken dat wordt aangeboden in een andere wijk.
Wilt u verder gaan, zet dan het wijkfilter uit.
Wilt u persoonlijk advies?
Het kan zijn dat u er alleen niet uit komt. Via de chat, per e-mail of telefoon kunt u persoonlijk advies krijgen. Hieronder ziet u de mogelijkheden. U wordt doorgeleid naar een webpagina van U Centraal, omdat U Gids, het forum en de chat worden beheerd door medewerkers van welzijnsorganisatie U Centraal.
Tijdens de chat kunt u chatten met een medewerker van het stadsteam Informatie en Advies. Het chatspreekuur is op de volgende uren geopend.
Naar chat
Bellen, mailen of langskomen kan ook bij U Centraal. Hier vindt u adressen en telefoonnummers.
Naar contact