Wet Langdurige Zorg (Wlz)
De Wet langdurige zorg (Wlz) regelt de zorg voor mensen (jeugd en volwassenen) die blijvend 24 uur per dag zorg in de nabijheid of permanent toezicht nodig hebben. Het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) stelt vast hoeveel zorg er nodig is.
Wilt u weten of u met uw zorgvraag bij het CIZ moet zijn? Er bestaat een handige webchecker waar u stap voor stap uw informatie invoert. Aan de hand daarvan geeft de checker aan waar u de zorg het beste kunt aanvragen.
Als u een aanvraag heeft ingediend, ontvangt u binnen zes weken een besluit per brief. Wanneer u een positief besluit heeft ontvangen, wordt het zorgkantoor geïnformeerd. Voor Utrecht is dat zorgkantoor Zilveren Kruis. Het zorgkantoor kan u helpen bij de keuze over hoe u de zorg wilt ontvangen, thuis of in een instelling. De website van het Zorgkantoor Zilveren Kruis helpt u stap voor stap duidelijk te krijgen wat voor u de juiste zorg is.
Zorgprofiel
Het CIZ stelt een zorgprofiel vast. Daarin wordt beschreven aan welke zorg u behoefte heeft en welke zorg noodzakelijk is. Dit biedt ruimte om de zorg te kiezen die aansluit bij uw zorgbehoefte en wensen. De Wlz biedt verschillende mogelijkheden ter ondersteuning: een pgb (persoonsgebonden budget) of zorg in natura.
PGB
Het pgb is een bedrag om zelf uw zorgverleners in te huren. Ook kunt u met het pgb hulpmiddelen aanschaffen en voorzieningen inzetten.
U bepaalt zelf:
• wie u komt helpen
• wanneer iemand u komt helpen
• wat deze persoon precies doet
Keuzevrijheid binnen PGB
Het voordeel van een pgb is dat u niet afhankelijk bent van het aanbod van zorgaanbieders en de keuzes die zij voor u maken. U hebt de vrijheid om zelf te bepalen wie uw zorgverlener wordt en op welke momenten u de zorg wilt ontvangen. Als u meer invloed wilt hebben op de zorg die u ontvangt, is een pgb misschien ook iets voor u. Omdat u bijvoorbeeld iemand in uw omgeving kent die de zorg kan leveren. Of omdat u het liefst zelf beslist wanneer u zorg nodig hebt.
PGB en verantwoordelijkheid
Zelf regelen betekent dat u ook zelf stappen moet ondernemen om de hulp in te kopen. Er zit dus wel werk en verantwoordelijkheid aan vast. U moet de administratie bijhouden en een overeenkomst aangaan met de zorgverlener.
Sinds 2015 krijgen mensen met een PGB het niet meer op hun eigen rekening maar gaat de betaling via de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Dit wordt ook wel 'trekkingsrecht' genoemd. De SVB moet nog wel opdracht krijgen om de zorgverlener te betalen.
Voor meer informatie over het PGB: http://www.pgb.nl/
Zorg in natura
Zorg in natura betekent dat de nodige zorg aangeboden wordt door een instelling. U kunt dan dus niet zelf beslissen wie er bij u thuis komt.
Een combinatie van een pgb en zorg in natura is ook mogelijk.
Wilt u meer duidelijkheid over uw situatie, dan kunt u contact opnemen met de organisatie die u de hulp biedt. Als u nog geen zorg heeft, maar die wel wilt aanvragen, kunt u ook kijken op www.regelhulp.nl.
Eigen bijdrage
Als u zorg ontvangt vanuit de WLZ betaalt u vaak een eigen bijdrage. Deze wordt berekend en geïncasseerd door het CAK (Centraal Administratie Kantoor). De eigen bijdrage is niet voor iedereen hetzelfde. Dit hangt af van uw persoonlijke situatie. U kunt uw eigen bijdrage hier berekenen.
Wel of geen recht op Wlz?
Twijfelt u of het (al) zin heeft om voor uzelf, een familielid of een cliënt een Wlz-aanvraag in te dienen? Met de checklist van Wmo naar Wlz krijgt u meer duidelijkheid.
-
CIZ Utrecht
CIZ onderzoekt wie recht heeft op zorg uit de Wlz. U kunt bij hen een indicatie aanvragen voor zorg op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz).
- Postadres
- Postbus 2690
- 3599 GW Utrecht
- Telefoon
- 088-7895145 of algemeen 088-789 10 00
- info@ciz.nl
- Bereikbaar op
- Bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 18.00 uur
- Website
- www.ciz.nl
-
CAK
Het CAK is een publieke dienstverlener die voor de overheid regelingen uitvoert en zorgt voor de vertaling van wetten en regels naar persoonlijke en begrijpelijke dienstverlening
- Postadres
- Antwoordnummer 1608
- 2509 VB Den Haag
- Telefoon
- 0800 - 1925 WMO, 0800 - 0087 WLZ
- Website
- www.hetcak.nl
-
Per Saldo (PGB)
Per Saldo is een belangenvereniging voor mensen met een persoonsgebonden budget. U kunt bij Per Saldo terecht voor informatie en advies.
Leden krijgen antwoord op maat, niet-leden een eenmalig advies. Verder komt Per Saldo komt op voor de collectieve belangen van budgethouders, bij overheid en instanties, landelijk en lokaal.
Per Saldo geeft een online Hulpgids uit met per regio namen en adressen van hulpverleners en hulpverlenende organisaties (www.persaldohulpgids.nl). Per Saldo geeft ook cursussen over het pgb. Er zijn verschillende lidmaatschappen en abonnementen.
- Adres
- Churchilllaan 11
- 3527 GV Utrecht
- Telefoon
- 0900 742 48 57 (€0,20 p/m)
- https://www.pgb.nl/contact/email/
- Bereikbaar op
- maandag t/m donderdag van 10.00-17.00 uur
- Website
- www.pgb.nl
-
Zorgkantoor Zilveren Kruis - PGB
Het zorgkantoor regelt de financiering van de zorg die u via de Wet langdurige zorg ontvangt.
- Postadres
- Postbus 353
- 8000 AJ Zwolle
- Telefoon
- 038 - 456 78 88
- Bereikbaar op
- werkdagen van 8.00-18.00 uur
- Website
- www.zilverenkruis.nl/zorgkantoor
-
Onafhankelijke cliëntondersteuner U Centraal
De onafhankelijke cliëntondersteuner kan je helpen als je vragen hebt over het regelen van zorg of ondersteuning. Bijvoorbeeld als je hulp krijgt van een buurtteam of een Wmo-voorziening hebt aangevraagd. Misschien is iets niet duidelijk of weet je niet welke vragen je moet stellen. Of je bent toch niet helemaal tevreden over hoe je bent geholpen. Dan is het fijn als een extra paar ogen met je meekijkt. Je kunt ons op elk punt in het proces inschakelen: we ondersteunen zowel voor, tijdens als na het aanvragen van zorg.
- Adres
- Drift 11
- 3512 BR Utrecht
- Telefoon
- 030 - 236 17 60
- clientondersteuning@u-centraal.nl
- Bereikbaar op
- werkdagen van 9.00-17.00 uur
- Website
- https://www.u-centraal.nl/onze-mogelijkheden/onafhankelijke-clientondersteuning/
U wilt iets bekijken dat wordt aangeboden in een andere wijk.
Wilt u verder gaan, zet dan het wijkfilter uit.
Wilt u persoonlijk advies?
Het kan zijn dat u er alleen niet uit komt. Via de chat, per e-mail of telefoon kunt u persoonlijk advies krijgen. Hieronder ziet u de mogelijkheden. U wordt doorgeleid naar een webpagina van U Centraal, omdat U Gids, het forum en de chat worden beheerd door medewerkers van welzijnsorganisatie U Centraal.
Tijdens de chat kunt u chatten met een medewerker van het stadsteam Informatie en Advies. Het chatspreekuur is op de volgende uren geopend.
Naar chat
Bellen, mailen of langskomen kan ook bij U Centraal. Hier vindt u adressen en telefoonnummers.
Naar contact