Algemeen
Belangenbehartiging is meestal gericht op specifieke doelgroepen die iets gemeenschappelijk hebben, of is gericht op een specifiek thema dat iedereen kan overkomen.
Voor algemene thema's en doelgroepen zijn er vaak informatienummers waar iedereen een vraag kan stellen. Achter de telefoons van de informatienummers zitten getrainde medewerkers die luisteren naar uw vraag of probleem en proberen om u verder te helpen. Soms zijn informatienummers gratis, soms betaalt u hiervoor extra. De kosten moeten dan vooraf gemeld worden.
-
Artikel 1 Midden Nederland
Art.1 Midden Nederland zet zich actief in voor preventie en bestrijding van discriminatie.
Discriminatie komt overal in de samenleving voor, ook op de arbeidsmarkt. Er bestaat veel onwetendheid over discriminatie: wat is het precies, hoe ontstaat het en hoe vaak komt het voor en welke rechten en plichten hebben werkgevers en werknemers over en weer? Veel gevallen van discriminatie zijn onbedoeld en ontstaan onder invloed van onbewuste stereotypering en vooroordelen. Maar ook onbedoelde, onbewuste discriminatie is discriminatie en moet voorkomen en bestreden worden.Waarom is het goed om discriminatie te melden?
Ten eerste geldt: 'niet gemeld is niet gebeurd'. Als niemand voorvallen van discriminatie meldt dan weet de gemeente niet wat er in een (uw!) omgeving speelt. Bovendien kan er alleen iets aan de ongewenste situatie gedaan worden als er gemeld wordt.
- Adres
- Kaap Hoorndreef 42
- 3563 AV Utrecht
- Telefoon
- 030 232 8666
- info@art1mn.nl
- Website
- http://www.art1middennederland.nl/
-
Juridisch Loket
Het Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies en informatie op alle rechtsterreinen aan iedereen met een laag inkomen en weinig vermogen. Dat gebeurt op een vertrouwelijke manier.
De 250 juristen van het Juridisch Loket, verspreid over 30 vestigingen door heel Nederland, zijn onafhankelijk en geven persoonlijk advies. Indien nodig kunnen zij ook helpen een goede advocaat te vinden.
- Adres
- Catharijnesingel 55
- 3511 GD Utrecht
- Telefoon
- 0900 - 80 20 (€ 0,10 cent per minuut plus gebruikelijke belkosten, tot een maximum van € 12,50 euro)
- Bereikbaar op
- maandag t/m donderdag 09.00 – 17.00 uur. Op vrijdag 9.00 - 13.00 uur.
- Website
- www.juridischloket.nl
-
Kindertelefoon
Kinderen of jongeren die worden gepest, met problemen thuis, ruzie met vrienden of die zich rot voelen, kunnen bellen of chatten met De Kindertelefoon. De Kindertelefoon is er voor alle kinderen en jongeren tussen de 8 en 18 jaar.
- Telefoon
- 0800-0432 (gratis)
- Bereikbaar op
- van 11:00 tot 21:00
- Website
- www.kindertelefoon.nl
-
Onafhankelijke cliëntondersteuner U Centraal
De onafhankelijke cliëntondersteuner kan je helpen als je vragen hebt over het regelen van zorg of ondersteuning. Bijvoorbeeld als je hulp krijgt van een buurtteam of een Wmo-voorziening hebt aangevraagd. Misschien is iets niet duidelijk of weet je niet welke vragen je moet stellen. Of je bent toch niet helemaal tevreden over hoe je bent geholpen. Dan is het fijn als een extra paar ogen met je meekijkt. Je kunt ons op elk punt in het proces inschakelen: we ondersteunen zowel voor, tijdens als na het aanvragen van zorg.
- Adres
- Drift 11
- 3512 BR Utrecht
- Telefoon
- 030 - 236 17 60
- clientondersteuning@u-centraal.nl
- Bereikbaar op
- werkdagen van 9.00-17.00 uur
- Website
- https://www.u-centraal.nl/onze-mogelijkheden/onafhankelijke-clientondersteuning/
-
MIND Korrelatie
MIND wil psychische problemen voorkomen en mensen die hiermee te maken hebben ondersteunen. Bij MIND Korrelatie kunt u terecht voor gratis, anonieme professionele hulp.
- Adres
- Stationsplein 125
- 3818 LE Amersfoort
- Telefoon
- 0900 - 1450 (gratis) WhatsApp: 06- 13 86 38 03
- vragen@wijzijnmind.nl
- Bereikbaar op
- telefonisch op werkdagen van 9.00-21.00 uur; chatten op werkdagen van 9.00-20.30 uur; appen op werkdagen van 9.00-17.30 uur.
- Website
- www.mindkorrelatie.nl
-
Notaristelefoon
De Notaristelefoon is er voor al uw algemene vragen op diverse notariële gebieden. Zo kunt u bijvoorbeeld met de Notaristelefoon bellen als u een vraag heeft wat er geregeld moet worden bij een nalatenschap.
- Telefoon
- 0900 - 346 93 93 (€ 0,80 p.m.)
- Bereikbaar op
- werkdagen van 9.00 - 13.00 uur
- Website
- www.notaris.nl
-
Rechtswinkel Utrecht
De Vereniging Rechtswinkel Utrecht is een vrijwilligersorganisatie waar ongeveer 50 gevorderde rechtenstudenten dagelijks gratis juridisch advies geven tijdens telefonische spreekuren en specialistische inloopspreekuren. De studenten die werkzaam zijn bij de Rechtswinkel hebben een goede juridische basiskennis en doen op deze manier praktijkervaring op.
- Adres
- Oudegracht 36
- 3511 AP Utrecht
- Telefoon
- 030 - 231 42 54
- advies@rechtswinkelutrecht.nl
- Bereikbaar op
- Bekijk de website voor de (specialistische) inloopspreekuren
- Website
- www.rechtswinkelutrecht.nl
-
Slachtofferhulp Nederland
Slachtofferhulp kan met u meedenken over juridische stappen, emotionele ondersteuning en biedt praktische hulp. Deze hulp is altijd kosteloos en bij u in de buurt. De dienstverlening van Slachtofferhulp wordt uitgevoerd door deskundige en professionele vrijwilligers.
- Telefoon
- 0900 - 01 01 (Gebruikelijke belkosten)
- Bereikbaar op
- U kunt contact opnemen per telefoon, e-mail, anonieme chat of sociale media. Kijk hiervoor op de website.
- Website
- www.slachtofferhulp.nl
-
Luisterlijn Utrecht
De Luisterlijn Utrecht (voorheen Telefonische Hulpdienst Utrecht) is 24 uur per dag bereikbaar voor een persoonlijk gesprek per telefoon. Tijdens openingstijden is de Chathulpdienst bereikbaar per chat. De contacten zijn vertrouwelijk en anoniem. U betaalt alleen uw reguliere telefoontarief.
- Telefoon
- 030 - 294 33 44 of 0900 0767
- utrecht@deluisterlijn.nl
- Bereikbaar op
- telefonisch 7 dagen per week, 24 uur per dag, chat maandag tot en met vrijdag van 15.00 tot 23.00 uur.
- Website
- www.deluisterlijn.nl
-
Veilig Verkeer Nederland
- Adres
- Stationsstraat 79a
- 3811 MH Amersfoort
- Telefoon
- 088 524 88 38
- steunpuntwest@vvn.nl
- Bereikbaar op
- werkdagen van 8.30-17.00 uur
- Website
- https://vvn.nl/
-
Cliëntenplatform Participatiewet Utrecht
Het Cliëntenplatform is er voor iedereen die hulp of een uitkering krijgt via de Participatiewet. Het Cliëntenplatform laat de stem van de mensen die onder de Participatiewet vallen horen aan Werk & Inkomen van de gemeente Utrecht die de regels van de Participatiewet uitvoert.
- info@clientenplatformutrecht.nl
- Website
- www.clientenplatformutrecht.nl
-
Wmo Cliëntenraad Utrecht
De Wmo Cliëntenraad is de onafhankelijke spreekbuis van Wmo-cliënten en gaat met de gemeente in gesprek. De raad bestaat uit Utrechters die als professional of gebruiker met de Wmo te maken hebben. De raad zoekt contact met Wmo-cliënten, belangengroepen en instanties om informatie te verzamelen. Daarmee geeft de raad adviezen aan de gemeente om het Wmo-beleid verder te verbeteren. Dus heeft u problemen of klachten over Wmo-voorzieningen, zoals hulp bij het huishouden, of heeft u suggesties/vragen? Neem contact op met de Wmo Cliëntenraad.
- Telefoon
- 06 140 410 00 (op maandag en donderdag tussen 9 - 11 uur)
- info@wmoclientenraadutrecht.nl
- Bereikbaar op
- maandag en donderdag tussen 9 - 11 uur
- Website
- www.wmoclientenraadutrecht.nl
U wilt iets bekijken dat wordt aangeboden in een andere wijk.
Wilt u verder gaan, zet dan het wijkfilter uit.
Wilt u persoonlijk advies?
Het kan zijn dat u er alleen niet uit komt. Via de chat, per e-mail of telefoon kunt u persoonlijk advies krijgen. Hieronder ziet u de mogelijkheden. U wordt doorgeleid naar een webpagina van U Centraal, omdat U Gids, het forum en de chat worden beheerd door medewerkers van welzijnsorganisatie U Centraal.
Tijdens de chat kunt u chatten met een medewerker van het stadsteam Informatie en Advies. Het chatspreekuur is op de volgende uren geopend.
Naar chat
Bellen, mailen of langskomen kan ook bij U Centraal. Hier vindt u adressen en telefoonnummers.
Naar contact