Zorg in huis
De overheid verwacht dat we langer thuis blijven wonen. Daarvoor is soms extra hulp in huis nodig, zoals persoonlijke verzorging. Maar er zijn ook hulpmiddelen die het leven net iets makkelijker kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan woningaanpassingen die noodzakelijk zijn om thuis te kunnen blijven wonen. In deze brochure vindt u veel informatie over veilig zelfstandig (blijven) wonen.
Voor sommige hulp krijgt u geen professionele zorg omdat de gemeente er vanuit gaat dat u en uw (gezonde) gezinsleden en/of huisgenoten voor elkaar zorgen. Het maakt dan niet uit of zij werken of niet. Dit wordt gebruikelijke zorg genoemd.
U kunt bij de gemeente Wmo-hulpmiddelen aanvragen. De gemeente kijkt eerst of u het hulpmiddel zelf kunt betalen. Als u daarvoor onvoldoende inkomen heeft kunt u mogelijk een vergoeding krijgen op grond van de Wmo. U moet meestal wel een eigen bijdrage betalen.
Sommige aanpassingen vallen niet onder de Wmo maar onder de zorgverzekering, zoals een lichtflitsbel wanneer u slechthorend of doof bent.
Bij het buurtteam in uw buurt kunt u meer informatie krijgen over Wmo-voorzieningen.
-
Hulp bij het huishouden
Hulp bij het huishouden betekent dat er iemand komt helpen met schoonmaken, opruimen, afwassen. Thuiszorgorganisaties leveren deze hulp voor mensen die door ziekte, een beperking of ouderdom hun huishouden niet meer (helemaal) zelf kunnen doen. De gemeente kan (een deel van) uw huishoudelijke hulp vergoeden, dan valt het onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Het is ook mogelijk dat u de hulp helemaal zelf moet betalen.
Lees verder
Als u zorg ontvangt vanuit de WMO betaalt u vaak een eigen bijdrage.
Het maakt voor uw eigen bijdrage niet meer uit of u gebruikt maakt van één of drie diensten, u betaalt altijd hetzelfde bedrag. De eigen bijdrage Wmo is voor elk huishouden gelijk. Op de website van de gemeente vindt u meer informatie en kan de aanvraag gedaan worden. -
Hulpmiddelen lenen, huren of kopen
Hulpmiddelen zijn er in vele soorten en maten. Denk bijvoorbeeld aan hulpmiddelen om uw huishouden te kunnen doen, een aanpassing om in uw auto te kunnen blijven rijden, of een speciaal bed. Als u hulpmiddelen of aanpassingen in huis nodig hebt om het leven van alledag te verlichten, zijn er verschillende mogelijkheden. U kunt hierbij denken aan hulpmiddelen voor de huishouding (bijvoorbeeld speciaal bestek), hulpmiddelen voor toilet en badkamer (bijvoorbeeld een badlift of toiletverhoger), vervoermiddelen (rollator, scootmobiel, rolstoel of aangepaste auto/brommobiel) of speciale bedden en meubels.
Lees verder -
Voeding
Iedereen wil graag zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Wat als u dat nog wel lukt maar het niet lukt om zelf een een maaltijd te bereiden? Wanneer u niet meer in staat bent dagelijks uw warme maaltijd te bereiden, kunt u maaltijden thuis laten bezorgen. Anders dan de kant-en-klaarmaaltijden uit de supermarkt zijn deze maaltijden vaak speciaal geschikt voor ouderen en bevatten ze vooral minder zout. Wanneer u niet meer in staat bent om zelf te koken maar wel mobiel bent om er op uit te gaan, bestaan er ook afhaal mogelijkheden (naast de bestaande afhaalopties van restaurants).
Lees verder -
Personenalarmering
Personenalarmering maakt het mogelijk om zelfstandig te blijven wonen met een veilig gevoel. U kunt vallen, angstig zijn vanwege pijnklachten of zich onveilig voelen, bijvoorbeeld door een inbraak. Voor deze situaties is de personenalarmering ontwikkeld. Met een druk op de knop krijgt u zo snel mogelijk hulp.
Lees verder -
Hulp van een vrijwilliger
Voor veel klussen of hulp in huis is het ook mogelijk om hulp van een vrijwilliger te krijgen. Sommige hulp wordt anders niet geboden. Er bestaan ook betaalde hulpdiensten maar het is niet voor iedereen mogelijk om hier gebruik van te maken. Bekijk hieronder de verschillende mogelijkheden. Per aanbod kunnen de voorwaarden van het toekennen van een vrijwilliger verschillen.
Lees verder
U wilt iets bekijken dat wordt aangeboden in een andere wijk.
Wilt u verder gaan, zet dan het wijkfilter uit.
Wilt u persoonlijk advies?
Het kan zijn dat u er alleen niet uit komt. Via de chat, per e-mail of telefoon kunt u persoonlijk advies krijgen. Hieronder ziet u de mogelijkheden. U wordt doorgeleid naar een webpagina van U Centraal, omdat U Gids, het forum en de chat worden beheerd door medewerkers van welzijnsorganisatie U Centraal.
Tijdens de chat kunt u chatten met een medewerker van het stadsteam Informatie en Advies. Het chatspreekuur is op de volgende uren geopend.
Naar chat
Bellen, mailen of langskomen kan ook bij U Centraal. Hier vindt u adressen en telefoonnummers.
Naar contact