Schulden
Jong en oud, iedereen kan te maken krijgen met geldproblemen. Veel mensen hebben rekeningen, betalingsregelingen of leningen die niet meer op te brengen zijn. Schulden lopen snel op, het is belangrijk ze snel aan te pakken.
Op internet is veel informatie te vinden over geldzaken en wat u kunt doen met betalingsproblemen of schulden:
Algemeen
- Heeft de deurwaarder al schulden in handen en bent u het overzicht kwijt? Log dan met uw DigiD in op Mijn Schuldenwijzer. In deze beveiligde omgeving staat alle informatie over uw schulden bij een gerechtsdeurwaarder.
- de Geldzaak wijst u de weg naar informatie, handige tips en hulp in Utrecht
- Op Zelf je schulden regelen werkt u in zes stappen aan een oplossing voor uw schulden
- SchuldInfo, juridische informatie voor hulpverleners, voorbeeldbrieven en rekenprogramma's
- Wijzer in geldzaken, betrouwbare informatie over geldzaken
- De Geldwijzer, tips om geld te besparen en meer
- Hulp bij schulden, gemeente Utrecht: schulden oplossen/financiële problemen voorkomen
- Startpunt Geldzaken, geldplannen voor inwoners van de Gemeente Utrecht: Kom uit de geldzorgen (bij financiële zorgen of problemen), Beter rondkomen (tips om te besparen en extra inkomen te verkrijgen) en Sparen, aflossen of beleggen (hulp bij keuze voor wie geld over heeft)
- Over Rood, coöperatie zonder winstoogmerk voor ondernemers; ondernemers helpen elkaar op weg naar een financieel gezonde toekomst
- Ondernemer Centraal, een initiatief van de gemeente Utrecht waar ondernemers terecht kunnen voor coaching, advies of financiële ondersteuning
Speciaal voor jongeren
- de Geldzaak, handige financiële tips/weetjes voor jongeren
- Nibud scholieren, over geldzaken voor scholieren
- U-2B Heard!, cliëntenplatform voor en door jongeren in Utrecht, ervaringsdeskundige coaches bieden kortdurende begeleiding bij geldzaken aan andere jongeren
- Hulp bij geldzorgen voor jongeren, voor jongeren tot 27 in de stad Utrecht
- Uit de schulden, SchuldHulpMaatje voor jongeren
-
Schuldhulp in de stad Utrecht
Heeft u problemen met uw geldzaken of heeft u schulden die u niet zelf kunt oplossen? Lees dan hierna welke hulp er mogelijk is.
Lees verder -
Individuele administratieve ondersteuning
Vrijwilligers kunnen u helpen met het op orde brengen en houden van uw (financiële) administratie. Ook kunnen zij helpen bij het invullen van een formulier of de aanvraag van een financiële regeling zoals de zorgtoeslag. De vrijwilliger biedt hulp waar dat nodig is, maar u blijft zelf altijd verantwoordelijk voor uw administratie.
Lees verder -
Bureau Krediet Registratie (BKR)
Bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) worden leningen (kredieten) die mensen afsluiten, geregistreerd. Banken en kredietverstrekkers zijn verplicht om de leningen die zij verstrekken bij het BKR te melden.
Lees verder -
Schuldenwijzer
Schuldenwijzer is een website waar u met uw DigiD in één overzicht alle informatie kunt vinden over uw schulden bij een gerechtsdeurwaarder. De informatie komt uit het Digitaal Beslagregister (DBR).
Lees verder
-
CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau)
Het CJIB int voor de overheid het geld dat burgers moeten betalen voor boetes, transacties en maatregelen. Daarnaast coördineert het CJIB arrestatiebevelen, taakstraffen en vrijheidsstraffen. Bij achterstanden in het betalen van uw zorgverzekering kunt u brieven met betaalverzoeken van het CJIB verwachten.
Lees verder -
Schuldregeling: minnelijk traject
In een minnelijk traject probeert een schulddienstverlener met de schuldeisers afspraken te maken over een schuldregeling. De schuldeisers zijn vrij om er wel of niet aan mee te werken. Als een minnelijk traject slaagt, verlenen de schuldeisers finale kwijting. Finale kwijting betekent dat de schuldeiser uw overblijvende schulden kwijtscheldt als u aan het einde van de afgesproken periode alle afspraken die zijn gemaakt, bent nagekomen.
Lees verder -
Adempauze bij schulden
Als het niet lukt om met ondersteuning van een schuldhulpverlener de financiële situatie stabiel te maken, is als laatste redmiddel een halfjaar adempauze mogelijk. In dat halfjaar is er tijd en rust om met ondersteuning van de schulddienstverlener de zaken op een rijtje te zetten en afspraken te maken met de schuldeisers.
Lees verder -
WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen)
De WSNP is een schuldenregeling die is opgelegd door de rechter. In een periode van ten minste 18 maanden probeert u zoveel mogelijk schulden af te lossen. Een bewindvoerder controleert of u zich aan uw verplichtingen houdt. Als dat zo is bent u na afloop schuldenvrij.
Lees verder -
Zelfstandigen met schulden
Zelfstandigen, of zzp'ers, zijn zelf verantwoordelijk voor hun inkomen. Gaat het een tijd minder goed met het bedrijf, dan is het belangrijk maatregelen te treffen om erger te voorkomen. Loopt het echt spaak en is een schuldregeling nodig, dan gaat het erom of het bedrijf nog levensvatbaar is of niet.
Lees verder -
Personeel met schulden
Voor werkgevers is het belangrijk dat hun werknemers financieel gezond zijn. Schulden van werknemers zijn een kostenpost voor het bedrijf en een werknemer met financiële zorgen functioneert doorgaans niet optimaal. Financiële problemen van werknemers blijven echter vaak lang verborgen.
Lees verder -
Beslag op loon of uitkering
Is er beslag gelegd op uw loon of uitkering? Zorg er dan voor dat de beslaglegger de juiste informatie over uw huishouding en financiële situatie heeft. Zonder de juiste informatie wordt vaak een te hoog bedrag ingehouden op uw loon of uitkering.
Lees verder -
Studieschuld DUO
De terugbetalingsperiode van een opgebouwde studieschuld begint op 1 januari na de einddatum van de studiefinanciering. De eerste twee jaar ben je nog niet verplicht terug te betalen. Daarna los je je schuld - naar draagkracht - af in 15 of 35 jaar. De aflosfase wordt verlengd als je tijdelijk niet hebt afgelost of als het inkomen van je partner buiten beschouwing is gelaten.
Lees verder -
DUO-boete voorkomen
Studenten bouwen vaak een betalingsachterstand op nadat zij zijn gestopt met hun studie. Hieronder volgen tips om achterstanden en boetes te voorkomen.
Lees verder
U wilt iets bekijken dat wordt aangeboden in een andere wijk.
Wilt u verder gaan, zet dan het wijkfilter uit.
Wilt u persoonlijk advies?
Het kan zijn dat u er alleen niet uit komt. Via de chat, per e-mail of telefoon kunt u persoonlijk advies krijgen. Hieronder ziet u de mogelijkheden. U wordt doorgeleid naar een webpagina van U Centraal, omdat U Gids, het forum en de chat worden beheerd door medewerkers van welzijnsorganisatie U Centraal.
Tijdens de chat kunt u chatten met een medewerker van het stadsteam Informatie en Advies. Het chatspreekuur is op de volgende uren geopend.
Naar chat
Bellen, mailen of langskomen kan ook bij U Centraal. Hier vindt u adressen en telefoonnummers.
Naar contact