Uw energierekening in 2024
De komende tijd verandert er weer veel rondom energiekosten. Ook huishoudens met een vast contract doen er goed aan hun voorschot te controleren.
Veranderingen in de kosten:
- Veranderingen voor iedereen: door aanpassing van de energiebelasting gaat een gemiddeld huishouden per jaar € 65 meer betalen. De vaste netbeheerkosten worden volgend jaar € 88,8 hoger
- Veranderingen bij een variabel contract: het prijsplafond stopt op 31 december. Na 1 januari kunnen de tarieven dus weer boven de € 0,40/kwh en € 1,45/m3 stijgen
- Voor stadsverwarming is het tarief voor volgend jaar vastgesteld op € 46,69/GJ. Dat is iets lager dan wat mensen dit jaar in de praktijk betaalden door het prijsplafond (€47,38/GJ)
- Huishoudens met zonnepanelen moeten bij sommige aanbieders een teruglever-vergoeding betalen en kunnen moeite krijgen om een aanbieder te vinden die vaste tarieven wil bieden
- Niet alle energieleveranciers wijzigen het maandbedrag tussen de jaarafrekeningen in. Je moet zelf je maandbedrag verhogen om te voorkomen dat je bij de jaarafrekening moet bijbetalen door de gestegen vaste kosten.
Vergoedingen:
- De energietoeslag 2023 is inmiddels uitbetaald aan huishoudens die automatisch getoetst zijn. Huishoudens die niet automatisch getoetst of afgewezen zijn, kunnen tot 31 maart 2024 een aanvraag doen. In 2024 komt geen nieuwe uitbetalingsronde
- Mensen die niet in aanmerking komen voor de reguliere energietoeslag (bijvoorbeeld studenten, mensen zonder eigen energieaansluiting of een iets te hoog inkomen) komen misschien wel in aanmerking voor de aanvullende energievergoeding
- Studenten met een aanvullende beurs kunnen onder voorwaarden in aanmerking komen voor een energievergoeding van € 400 uitbetaald door DUO
- Begin 2024 wordt een nieuwe uitbetalingsronde van het Noodfonds energiekosten opengesteld. Dit keer voor huishouden met een inkomen tot 130 % van het sociaal minimum. Op de website kun je je aanmelden om een seintje te ontvangen wanneer de nieuwe aanvraag opengesteld wordt.
Hulp:
- Energiebox biedt uitgebreide bespaaradviezen en een doos met bespaarhulpmiddelen aan huis
- De Geldzaak biedt advies bij betalingsproblemen, helpt bij het aanvragen van vergoedingen en helpt op een speciaal energiespreekuur bij het controleren van afrekeningen, het bepalen van een realistisch maandbedrag en biedt uitleg van de verschillende contractvormen. Voor dit energiespreekuur kunnen mensen een afspraak maken via energie@degeldzaak.nl.
-
De Geldzaak
Hebt u onlangs ontslag gekregen? Ga je binnenkort op kamers? Gaat u samenwonen of scheiden? Dit zijn levensgebeurtenissen waardoor vaak de financiële huishouding verandert. Wilt u goed voorbereid zijn op deze veranderingen en voorkomen dat er achterstanden ontstaan? Kom dan eens langs bij De Geldzaak: een plek in de stad waar u zelf aan de slag gaat om beter uit te komen met uw geld. Er is een deskundige medewerker die met u meekijkt en meedenkt. U krijgt antwoord op vragen als:
- Heb ik recht op financiële bijdragen?
- Waar kan ik op besparen?
- Wat staat mij financieel te wachten als ik ga studeren?Waar & Wanneer:
De Geldzaak, Steenweg 20: elke maandag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur
Buurtcentrum Hoge Weide: elke donderdag van 10.00 tot 12.00 uur
Buurtcentrum de Dreef: elke donderdag van 9.30 tot 11.30 uur
Bibliotheek Kanaleneiland: elke woensdag van 10.30 tot 12.30 uur
Buurtcentrum de Oase: elke dinsdag van 15.00 tot 17.00 uur
GEZOND&WEL centrum van de HU: elke donderdag van 12.00 tot 14.00 uurOf kijk op de website voor meer informatie.
U kunt uw vraag ook telefonisch voorleggen of via WhatsApp op het nummer 030 236 1766. Of stuur een mail naar info@degeldzaak.nl.
- Adres
- Steenweg 20
- 3511 JP Utrecht
- Telefoon
- 030 236 1766
- info@degeldzaak.nl
- Website
- https://www.degeldzaak.nl/
U wilt iets bekijken dat wordt aangeboden in een andere wijk.
Wilt u verder gaan, zet dan het wijkfilter uit.
Wilt u persoonlijk advies?
Het kan zijn dat u er alleen niet uit komt. Via de chat, per e-mail of telefoon kunt u persoonlijk advies krijgen. Hieronder ziet u de mogelijkheden. U wordt doorgeleid naar een webpagina van U Centraal, omdat U Gids, het forum en de chat worden beheerd door medewerkers van welzijnsorganisatie U Centraal.
Tijdens de chat kunt u chatten met een medewerker van het stadsteam Informatie en Advies. Het chatspreekuur is op de volgende uren geopend.
Naar chat
Bellen, mailen of langskomen kan ook bij U Centraal. Hier vindt u adressen en telefoonnummers.
Naar contact